Centralni informacijski sustav za zaštitu potrošača - PODNOŠENJE PRIJAVA I UPITA POTROŠAČA

Radno vrijeme savjetovališta

Radno vrijeme savjetovališta

Savjetovalište za zaštitu potrošača Radno vrijeme : Pon - pet od 09:00 do 17:00...

Prava potrošača po Jamstvu

S obzirom na sve učestalije probleme u praksi vezano za ostvarivanje prava na jamstvo, donosimo...

Izmjene Zakona o zaštiti potrošača

Dragi potrošači, dajemo Vam na uvid neke odredbe konačnog prijedloga Zakona o zaštiti...

Potrošači u željezničkom prometu

Sve su češće situacije u kojima se putnici u željezničkom prometu suočavaju s kašnjenjem vlakova,...

„New Deal for Consumers – Novi potrošački paket“

Panel rasprava povodom "New deal for Consumers"   Dana 09. studenoga 2018. u Europskom domu u...

Materijalni nedostatak

Kako postupiti u slučaju postojanja neispravnih proizvoda, robe s materijalnim...

Trajanje proizvoda

Prenosimo iz medija (situacija za koju ste i sami imali opravdane sumnje) ZAŠTITA...

DETALJNI NAPUTAK POSTUPANJA PREMA TRGOVCU

DETALJNI NAPUTAK POSTUPANJA PREMA TRGOVCU

Pojašnjenja kratica: ZZP – Zakon o zaštiti potrošača ZOO – Zakon o obveznim odnosima   U...

  • Radno vrijeme savjetovališta

    Radno vrijeme savjetovališta

    Petak, 28 Prosinac 2018 23:16
  • Prava potrošača po Jamstvu

    Srijeda, 05 Prosinac 2018 15:28
  • Izmjene Zakona o zaštiti potrošača

    Srijeda, 05 Prosinac 2018 15:19
  • Potrošači u željezničkom prometu

    Srijeda, 05 Prosinac 2018 14:42
  • „New Deal for Consumers – Novi potrošački paket“

    Srijeda, 05 Prosinac 2018 14:06
  • Materijalni nedostatak

    Četvrtak, 15 Studeni 2018 14:02
  • Trajanje proizvoda

    Srijeda, 14 Studeni 2018 19:12
  • DETALJNI NAPUTAK POSTUPANJA PREMA TRGOVCU

    DETALJNI NAPUTAK POSTUPANJA PREMA TRGOVCU

    Četvrtak, 04 Svibanj 2017 12:51

S obzirom na sve učestalije probleme u praksi vezano za ostvarivanje prava na jamstvo, donosimo najvažnija zakonska pravila na koja treba pripaziti prilikom korištenja istog.

Kupac ima pravo nakon kupovine proizvoda ako se pokaže da je isti neispravan, zahtijevati od prodavatelja, kao i od proizvođača da stvar popravi u razumnom roku, ili ako to ne učini da mu preda drugu ispravnu stvar, pod uvjetom da prodavatelj, odnosno proizvođač jamči za ispravnost stvari u tijeku određenog vremena računajući od njezine predaje kupcu. (članak 423. Zakona o obveznim odnosima, u nastavku teksta ZOO).

Što jamstvo mora sadržavati:

Jamstvo mora sadržavati pojedinosti koje su potrebne kupcu za ostvarivanje njegovih prava,a posebice trajanje jamstva, teritorijalno područje važenja, te ime odnosno naziv i adresu osobe koja je izdala jamstvo.

U jamstvu moraju biti navedena prava iz istog, koja pripadaju kupcu, te jasno navedeno da jamstvo ne utječe na ostala prava koja pripadaju kupcu po drugim pravnim osnovama. (pravo u slučaju materijalnih ili pravnih nedostataka stvari). Svaka klauzula u jamstvu suprotna navedenoj zakonskoj odredbi bila bi ništetna.

Uvjeti iz jamstva obvezuju bez obzira u kojemu su obliku dana kao (npr: jamstveni list, usmena izjava, popratno reklamiranje itd..). S obzirom da je u praksi teško dokazivati usmene pogodbe, preporučava se izdavanje jamstva u pisanom obliku, a čime se postiže i veća zaštita potrošača prilikom ostvarivanja njihovih prava. (članak 423. ZOO).

Kupac ima pravo zahtijevati radi neispravnosti stvari od prodavatelja, odnosno proizvođača popravak ili zamjenu stvari u tijeku jamstvenog roka, bez obzira na to kada se nedostatak pojavio. Isto tako, ima pravo na naknadu štete, koju je pretrpio radi toga što je bio lišen uporabe stvari od trenutka traženja popravka ili zamjene do njihova izvršenja. (članak 424. ZOO).

U slučaju manjeg popravka, jamstveni rok se može produžiti onoliko koliko je kupac bio lišen stvari. No, kada je zbog neispravnosti stvari izvršena njezina zamjena ili njezin bitni popravak, jamstveni rok počinje teći ponovno od zamjene, odnosno od vraćanja popravljene stvari. Ako je zamijenjen ili bitno popravljen samo neki dio stvari, jamstveni rok počinje teći ponovno samo za taj dio. (članak 425. ZOO).

Kada prodavatelj ne izvrši u razumnom roku popravak ili zamjenu stvari, kupac ima pravo na raskid ugovora ili sniženje cijene, a u svakom slučaju i na popravljanje štete. Kod naknade štete treba naglasiti da će  potrošač morati dokazati nastanak štete, s tim da će utvrđivanje i procjenu nastale štete moći utvrđivati samo nadležni sud.(članak 426. ZOO).

Isto tako, česte su situacije u praksi da u slučaju popravka, zamjene stvari potrošači sami prema vlastitom nahođenju nose iste u servisne centre, i to najčešće radi skraćivanja potrebnog vremena za popravak ili zamjenu. Premda, taj dio posla potrošači samostalno odrađuju o svojem trošku, zapravo su prodavatelji, odnosno proizvođači zakonski obvezni o svojem trošku prenijeti stvar do mjesta gdje se treba popraviti, odnosno zamijeniti (servisnim centrima), te popravljenu odnosno zamijenjenu stvar vratiti kupcu, te za to vrijeme snositi rizik za propast ili oštećenje stvari. (članak 427. ZOO).

Okvirni razumni rok u poslovnoj praksi za popravak ili zamjenu stvari je oko 45 dana (ovisi o okolnostima pojedinoga slučaja).

Ukoliko se stvar ne popravi u roku navedenom u jamstvenom listu, ili u razumnom okvirnom roku, te ukoliko prodavatelj (trgovac) u slučaju nemogućnosti popravka stvari za to vrijeme potrošaču ne da zamjenski uređaj, onda se može podnijeti prigovor Tržišnoj inspekciji Ministarstva gospodarstva, poduzetništva i obrta na sljedeće načine: preko e-mail adrese: Ova e-mail adresa je zaštićena od spambota. Potrebno je omogućiti JavaScript da je vidite..,putem putem pošte na adresu; Ministarstvo gospodarstva,poduzetništva i obrta Uprava za inspekcijske poslove u gospodarstvu Ulica grada Vukovara 78, 10 000 Zagreb, ili neposredno osobnim putem pisarnicu Ministarstva.

Prava kupca po osnovi jamstva prestaju nakon isteka jedne godine računajući od dana kada je od njega zatražio  popravak ili zamjenu stvari. (članak 429.ZOO)

 

Prava potrošača propisana Zakonom o obveznim odnosima     (lex generalis)Zakonom o zaštiti potrošača (lex specialis).

 

 

Online translate

Croatian Albanian Bulgarian Chinese (Traditional) English French German Hungarian Italian Macedonian Portuguese Russian Slovenian Spanish

We use cookies to improve our website and your experience when using it. Cookies used for the essential operation of this site have already been set. To find out more about the cookies we use and how to delete them, see our privacy policy.

  I accept cookies from this site.
EU Cookie Directive Module Information